Skip to content

Adakah anda tahu, gula boleh menyebabkan gout?

Adakah anda tahu, gula dalam minuman manis menyebabkan gout?  minuman berkarbonat, teh tarik, kopi panas, jus buah di pasaran dan pelbagai makanan manis yang menjadi pilihan rakyat Malaysia. Tetapi tahukah anda bahawa semua minuman tersebut boleh menyebabkan anda menghadapi gout?

Apakah itu Gout?

Gout merupakan penyakit yang melibatkan keradangan pada bahagian sendi disebabkan pengumpulan asid urik. Ketika mana asid urik tinggi di dalam darah, ia akan meresap ke dalam bahagian sendi dan bertukar menjadi kristal jika kepekatannya terlampau tinggi.

Kristal ini akan dikesan sebagai objek yang asing bagi sel darah putih. Maka, secara beramai-ramai sel darah putih akan keluar daripada salur darah dan melekat kepada kristal asid urik ini untuk menghapuskannya.



Selain daripada itu, sel darah putih juga akan mengeluarkan pelbagai kompaun termasuk protein imun untuk memanggil lebih ramai sel darah putih untuk datang. Ia seperti panggilan kecemasan untuk semua petugas keselamatan datang ke tempat tersebut. Bahkan kompaun tersebut juga akan menyebabkan saluran darah dikawasan tersebut membesar.

Hasilnya, kawasan itu akan menjadi merah, bengkak dan panas. Selain daripada itu, sel darah putih juga akan merembeskan satu kompaun bernama prostaglandin. Kompaun prostaglandin inilah yang akan menyebabkan reseptor yang mengesan rasa sakit mencetuskan impuls ke otak. Hasilnya, pesakit akan merasa sakit yang melampau dibahagian yang bengkak.

Bagaimana gula menyebabkan penyakit gout?

Perlu diketahui bahawa terdapat pelbagai jenis gula seperti glukosa, fruktosa, galaktosa, laktosa, maltosa, sukrosa dan banyak lagi.

Gula yang spesifik menyebabkan masalah gout adalah satu sahaja iaitu FRUKTOSA.

Gula seperti glukosa dan galaktosa akan menghasilkan tenaga dalam bentuk kompaun ATP(adenosine triphosphate) dengan sempurna. Akan tetapi, dalam penguraian fruktosa, ia terpaksa menggunakan tenaga terlebih dahulu, ATP akan digunakan hingga menjadi AMP(Adenosine monophosphate).



Kompaun AMP inilah yang menjadi bahan mentah untuk menghasilkan lebih banyak urik asid. Lebih banyak anda mengambil gula fruktosa, lebih banyak terhasilnya urik asid dan menyebabkan anda senang diserang gout terutamanya mereka yang pernah mempunyai sejarah diserang gout

Anda ada sebarang masalah kesihatan? Tanyakan soalan anda disini

Kenapa perlu guna gula fruktosa dalam produk makanan atau minuman?

Gula fruktosa digunakan dalam banyak produk makanan kerana ia mudah untuk digunakan dan dibawa ke mana-mana. Malah rasanya lebih manis daripada jenis gula yang lain menyebabkan penggunaannya disukai oleh orang ramai.

Dengan kuantiti yang sedikit dapat menghasilkan rasa manis yang kuat. Oleh itu, kos untuk menghasilkan sesuatu makanan ataupun minuman dapat dikurangkan dengan banyak malah ia boleh dihantar jauh tanpa rosak.

Sebagai tambahan, gula fruktosa yang selalu digunakan adalah berasal daripada kanji jagung. Setelah kanji itu diproses, ia akan menghasilkan gula fruktosa yang dipanggil sebagai ‘Sirap jagung tinggi fruktosa'(high fructose corn syrup). Bahan ini sangat meluas digunakan di eropah

Kajian tentang fruktosa dan gout

Ada beberapa kajian yang telah membuktikan bahawa pengambilan fruktosa yang tinggi menyebabkan kadar serangan gout meningkat. Pada tahun 2008, satu kajian yang mengambil masa 12 tahun telah menemukan bahawa pengambilan air berkarbonat meningkatkan risiko untuk mendapat serangan gout. Lagi banyak seseorang itu ambil minuman berkarbonat dalam sehari, semakin meningkat risiko untuk mendapat gout.

Bukan itu sahaja, Jus buah yang dipasarkan dalam kotak berserta jus buah segar daripada buah yang mempunyai kandungan fruktosa yang tinggi juga meningkatkan risiko untuk menghadapi gout.

Beberapa kajian yang telah dilakukan di US menunjukkan peningkatan serum asid urik dikalangan penduduk mereka saban tahun. Bukan itu sahaja, pertambahan serum asid urik ini juga mempunyai kaitan dengan pertambahan rakyat yang obes, menghidapi kencing manis dan juga darah tinggi. Semua penyakit ini dikaitkan dengan pengambilan gula(high fructose corn syrup) yang berlebihan

Makanan yang tinggi fruktosa

Terdapat beberapa makanan dan minuman yang tinggi dengan kandungan fruktosa. Sebagai contoh



  • Minuman berkarbonat
  • Gula-gula
  • Yogurt yang di maniskan lagi
  • Roti
  • Buah dalam tin
  • Jus buah
  • Cereal
  • Makanan ringan seperti biskut, chocholate dan sebagainya
  • Minuman tenaga
  • Ais krim

Kebanyakkan daripada makanan ini sebenarnya sudah mempunyai jumlah fruktosa yang rendah. Tetapi ada yang ditambah dengan gula frukotsa lagi untuk memaniskan makanan tersebut.

Sebagai contoh Jus buah. Di dalamnya sudah mempunyai sejumlah kandungan fruktosa, tetapi kebanyakkan pengilangan akan menambahkan gula fruktosa lagi ke dalam minuman tersebut untuk memaniskan rasa jus buah itu.

Kesimpulan

Gula fruktosa terbukti menyebabkan serangan gout  malah dikatakan ia mempunyai kaitan dengan peningkatan kadar obesiti dan penyakit kronik dikalangan masyarakat. Oleh itu, pengguna perlulah memeriksa label makanan sebelum membelinya

Dan perlu diketahui bahawa gula fruktosa juga terdapat banyak dalam makanan yang semula jadi seperti buah-buahan dan juga madu.

Keburukan gula fruktosa pada satu sisi bukan menyuruh kita untuk memulaukan semua makanan yang mempunyai gula fruktosa. Tetapi untuk kita faham bahawa bagi setiap permakanan perlunya ada kawalan. Bukan setakat itu, ia juga perlu diharmonikan lagi dengan senaman yang kita perlu buat dalam waktu seminggu.

Nasihat kami, kurangkanlah manis dalam makanan. Lebihkan manis dalam senyuman.

Bacaan seterusnya: Gout: Punca, Rawatan dan cara untuk mengelakkannya

Rujukan:



  1. Choi, H. K., & Curhan, G. (2008). Soft drinks, fructose consumption, and the risk of gout in men: prospective cohort study. BMJ : British Medical Journal, 336(7639), 309–312. https://doi.org/10.1136/bmj.39449.819271.BE
  2. Rho, Y. H., Zhu, Y., & Choi, H. K. (2011). The Epidemiology of Uric Acid and Fructose. Seminars in Nephrology, 31(5), 410–419. https://doi.org/10.1016/j.semnephrol.2011.08.004
  3. Bantle, J. P. (2009). Dietary Fructose and Metabolic Syndrome and Diabetes. The Journal of Nutrition, 139(6), 1263S–1268S. https://doi.org/10.3945/jn.108.098020
Advertisements

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fifteen − 12 =