23/09/2020

The Diagnosa

Dapatkan Tips kesihatan dan penjelasan kepada penyakit anda disini

Tanya Soalan

Untuk bertanyakan soalan, anda boleh ceritakan

  1. Ceritakan berkenaan butiran anda seperti umur, penyakit yang pernah dihadapi ataupun apa-apa butiran diri yang berkaitan dengan penyakit anda
  2. Simptom yang anda hadapi dan berapa lama anda menghadapi simptom tersebut
  3. Perkara yang menyebabkan simptom tersebut menjadi semakin teruk ataupun semakin berkurangan
  4. Selain daripada simptom tersebut, adakah mempunyai simptom yang lain.
  5. Dan apa-apa perkara yang dirasakan berkaitan dengan penyakit anda

Anda juga boleh pergi ke glossari kami untuk memeriksa penyakit atau simptom anda di:


Sokong kami

Anda boleh sokong kami dengan membuat sumbangan DI SINI. Ia akan membantu kami dalam penghasilan artikel dan juga sesi soal jawab disini.

19 thoughts on “Tanya Soalan

  1. Saya tidak datang period sudah 3 bulan.. tanda2 sakit pada bhgian rahim pon tiada seperti sengugut. Tapi banyak dtg keputihan, tiada bau. Tidak pregnant..
    Apakah masalah sy.. Adakah berkaitan hormon.

    1. Tidak tuan. Luka yang kita ada selalunya memang akan gelap sedikit walaupun kita tidak makan kicap. Ini kerana kawasan luka yang sudah sembuh akan mengalami hiperpigmentasi sedikit. Dengan masa kawasan parut tersebut akan berubah menjadi normal semula

  2. Knapa saya sering sakit di dlm perut mcm angin..senak di bahagian kemaluan saya..kerap sngt jadi..saya x boleh puasa..klau puasa saya akn sakit..sbb saya x boleh lnsung kurang air dlm bdan sya..kencing smua ok..xdak sakit..cuma perlahan..bila saya mnum air bnyak saya akn kerap kncing..mcm air x boleh smpan ja dlm bdn saya..adakah ini pnyebab sakit batu karang?

  3. sy mengalami batuk berpanjangan sejak bulan 12 2019 sehingga sekarang.. dh pegi klinik dan makan ubat batuk tp masih belum ok.. utk pengetahuan, sy mempunyai sejarah asma.. tp dh lama xde serangan asma.. hampir 17 thn tiada asma…

    1. Batuk berpanjangan mempunyai pelbagai punca. Tetapi selalunya jika pergi ke klinik, penyakit pertama yang perlu di periksa adalah penyakit Tibi. Pesakit perlu membuat x-ray dan juga memeriksa kahak untuk mengetahui pesakit mengalami jangkitan tibi ataupun tidak.

      Selalunya jangkitan tibi akan mempunyai simptom yang lain seperti
      Batuk Berdarah
      – Berat badan berkurangan secara mendadak
      – demam waktu malam
      – Berpeluh waktu malam
      Kurang selera makan

      Selain itu, beberapa penyakit lain juga akan diperiksa seperti
      – Asma
      Jangkitan paru-paru
      GERD
      – Mengambil ubat darah tinggi
      – dan sebagainya.

      Nasihat saya, pergi ke klinik kesihatan semula dan ceritakan bahawa Puan telah batuk lebih daripada sebulan dan tidak baik-baik.

      Harap ini bermanfaat

  4. Assalamualaikum saya nak tanya sejak beberapa hari ni dada saya kerap sakit apabila saya cuba tundukkan kepala saya makin kuat rase sakit di dada saya kadang2 bila bangun tidur pun kerap sakit seperti dicucuk cucuk rasanya adakah kerana tidur yg kerap mengiring menyebabkan dada saya sakit apabila sy cuba bersenam malahan makin sakit dada saya adakah ini petanda saya bakal terkena serangan jantung utk pengetahuan syaa agak obesiti tahap 2 adakah ini juga mempengaruhi sakit didada yg semakin kuat. Terima kasih

    1. Umur puan berapa tahun ye? Adakah puan mengalami penyakit seperti kencing manis atau darah tinggi?

  5. Saya berumur 13 tahun..sya selalu membuang air besar sekurang kurangnya 3 hari sekali..tetapi kebelakangn ni sya kurang kerap membuang air besar..sudah 6 hari tetapi pada hari ke 4 saya ada membuang air besar tetapi sedikit..saya berselera makn..tetapi saya risau akan perut saya..saya makn banyak tetapi pada hari keempat sahaja saya buang air besar..itupun sedikit sahaja..boleh beritahu saya ..apakah yang saya perlu lakukan??

    1. Ketika kita puasa, kita akan kerap kekurangan air. Ini menyebabkan tahi kita lebih senang mengeras dan boleh menyebabkan sembelit. Untuk beberapa hari ini saya nasihatkan untuk mengambil air dengan lebih banyak ketika waktu berbuka puasa, sebelum tidur dan ketika sahur. Kemudian banyakkan makanan yang berserat seperti sayur dan buah buahan. Jika masih tidak ok, boleh pergi ke farmasi untuk beli ubat semeblit. Jika tidak ok juga, diminta untuk pergi ke klinik untuk rawatan.

  6. Sudah seminggu lebih saya rasa sesak di dada ketika baring dan akan terbatuk. Orang Kelantan panggil ‘sekok dada’. Saya nak pergi hospital takut tak serius pun. Sebab masa baring je rasa macam bernafas tak lepas. Saya tak ada simptom lain. Batuk dan sekok dada setiap kali baring lama sikit ataupun masa nak tidur. Keluarga saya tak ada sejarah asthma. Mak saya ada penyakit darah tinggi, ayah saya anemia.

    1. Boleh disebabkan dua perkara iaitu lemah jantung atau GERD.

      Pesakit yang mengalami lemah jantung selalunya tidak dapat mengepam darah dengan efisen ke semua bahagian badan. Ini menyebabkan air senang berkumpul di dalam paru-paru. Selalunya pesakit lemah jantung ini akan mengadu sesak nafas ketika berbaring kerana air sedang berkumpul mengikut graviti ketika seseorang pesakit itu baring. Salah satu simptom lain bagi pesakit lemah jantung ini adalah kakinya selalu bengkak. Ketika baring kakinya akan mengecut semula.

      Manakala GERD pula adalah gastro esophageal reflux disease dimana terdapat refluks asid daripada perut naik ke dalam saluran esofagus. Ini akan menyebabkan rasa sesak nafas. Ketika asid itu terus naik ke bahagian tekak, ia akan menyebabkan seseorang itu terbatuk dengan teruk.

      Boleh baca berkenaan rawatan bagi kedua-dua masalah tersebut di sini:
      Lemah jantung
      GERD

    1. Ia boleh disebabkan buasir atau fissure. Fissure ini adalah luka pada dubur. Apabila najis melalui kawasan dubur tersebut, maka ia akan menyebabkan luka tersebut berdarah semula dan pesakit akan komplen sakit dibahagian tersebut. Ia juga boleh disebabkan kanser usus. Tetapi jarang sebab selalunya kanser tidak menyebabkan sakit dibahagian dubur. Ia lebih kepada simptom berak berdarah sahaja.

      Nak tahu punca diantara dua ini, maka kena buat pemeriksaan di klinik.

      Harap membantu.

  7. Susah nak tarik nafas panjang..kadang2 ok pulak
    Sya seorang pesakit gastrik
    Adakah ini berpunca dari gastrik

    1. Betul tuan. Ia boleh berpunca daripada gastrik atau GERD. Tetapi jika ia kerap berlaku ataupun tuan mempunyai penyakit seperti kencing manis atau darah tinggi, saya nasihatkan tuan buat pemeriksaan jantung terlebih dahulu. Pemeriksaan jantung yang saya maksudkan adalah electrocardiogram(ECG). Fungsinya untuk lihat keadaan jantung sama ada bermasalah ataupun tidak.

  8. Kqdang kadang apabila saya melakukan apa apa aktiviti saya akan berasa amat lelah dan terasa ingin pitam.Kepala saya jadi pusing dan berpeluh.Saya juga rasa berdebar debar dan pandangan menjadi berpinar pinar seketika.Saya juga mengalami sedikit sesak nafas.

    Saya mempunyai penyakit asma sejak berumur 4tahun.

    1. Ia boleh disebabkan anemia iaitu kurang sel darah merah. Ini akan menyebabkan seseorang itu menjadi lemah disebabkan kekurangan oksigen di dalam badan. Pn Afiqah boleh memeriksa sel darah merah di klinik yang terdekat.

      Harap membantu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *